tirsdag den 3. februar 2015

Stila Eyes Are The Window - Mind



Stila er et mærke jeg endnu ikke har leget så meget rundt med. Deres Eyes Are The Window palette i Mind er det første jeg har fra mærket. Jeg havde set den lidt over det hele, men Lily Pebbles udtalelse om en anden palette fra serien overtalte mig og jeg købte den uden tøven. Den koster normalt lidt under 300 kroner og nogle gange har Beautybay den på tilbud til 260 kroner.

Alle øjenskyggerne er matte i denne palette. De andre har et mix af matte og shimmery øjenskygger, og et andet udvalg af farver. Jeg ville helst have en helt mat palette med flere farver til sig, og derfor valgte jeg den her frem for en Naked Basics palette.

Indpakningen er spejlblank og guldfarvet. Den har et kæmpe stort spejl som fylder hele låget ud. Lukkemekanismen er magnetisk og paletten som helhed har en lækker vægt og følelse til sig. Den er super luksuriøs. Det eneste minus er dog, at dine små fedtede grisefingre hurtigt sætter knapt så charmerende aftryk på det blanke plastik, og ridser er meget nemme at se også, så den får hurtigt et lidt beskidt udtryk.

Der er en smuk variation af farver i paletten. Alt fra de lyse base- og highlight farver til udtonings- og accent farver, samt de mørke farver til smoky eyes, eyeliner og til at give lidt ekstra dimension.

Der er også en flot balance mellem varme, kolde og neutrale toner til sig. Jeg snakker om farverne lidt mere nedenfor.

Selve konsistensen af alle øjenskyggerne er noget man lige skal vænne sig til. Er man vant til andre mærker, f.eks. Urban Decay eller Sleek, så er det her en hel anden boldgade!
Konsistensen er meget tør. Ikke chalky, men det er tæt på. Det kræver lidt ekstra arbejde at få arbejdet mere end bare lidt produkt på sin pensel. Jeg synes det bedste til denne palette er de mere fluffy børter, da de ser ud til at samle lidt mere produkt op og samtidig toner det ud samtidig med.

Jeg anbefaler helt klart, at man lægger en lys base og kommer en enten gennemsigtig eller lys øjenskygge på, inden man dykker ind i farver, for ellers er det næsten umuligt at tone dem ud. Jeg bruger min sædvandlige primer og kommer øjenskyggen i øverste venstre hjørne over hele øjenlåget, fra vippekant til øjenbryn.
Efter det er gjort fungerer det bedst for mig at bruge fluffy børster til både at påføre og udtone farverne med. Bruger jeg en for spændstig børste, giver det et lidt specielt udtryk, da det bliver sværere at tone farverne ud og derfor skal jeg bruge mere, for at få de patchy områder til at forsvinde. Så fluffy børster hele vejen. Det tillader også nemmere at bygge farverne op.

Pigmenteringen er noget for sig selv. Fordi øjenskyggerne er så tørre i det, og så hårdt pressede ned i panden, så er pigmenteringen ikke som noget jeg har haft før. Swatcher man dem med fingrene, bliver det meste siddende på fingeren, hvor der ikke er så meget på det swatchede område, hvilket er lidt sært.
Nogle af øjenskyggerne er også mere pigmenterede end andre, så der er ikke en regelmæssig kvalitet i pigmenteringen, hvilket er ret irriterende. Derfor tager det lidt tid at lære den at kende, og derfor foretrækker jeg fluffy børster.

Her ses min finger efter jeg har swatchet den sorte farve på min arm.




Og nu til en gennemgang af alle øjenskyggerne:
Jeg starter øverst til venstre og går ned ad.

Først ses en lys sart pastel gul øjenskygge. Den gør sig godt som base og som highlight på brynsbenet. Pigmenteringen er ganske udemærket i denne her, der skal bare arbejdes lidt for at få et jævnt lag over hele øjet, især oven på en mere sticky base, som f.eks. en Mac Paint Pot.

Dernæst er der en sart kølig pastel pink, som også kan bruges som både base og som highlight under øjenbrynet. Pga. min hudtone, foretrækker jeg dog den gul-tonede.
Samme som den gul-tonede: denne kræver også lidt arbejde at få jævn på, især på en sticky base. Derfor fluffy børster. De fordeler produktet nemmere.

Nr. 3 er en neutral-til-fersken tonet lys beige, lidt varm i undertonen. Pigmenteringene er ikke fænomenal, men det er en god udtoningsfarve at komme på, inden man går over til mørkere farver, og det er netop fordi den er mindre pigmenteret. Den fordeler sig fint og kan sagtens bygges op.

Sidst i første række er der en mere lyserødstonet lys brun farve. Det er også en god udtoningsfarve, som heller ikke har så meget pigment til sig og som også fordeler sig fint. Kan også nemt bygges op i intensitet.
Så det er alt efter præference om man er til varm eller kold til sin udtoning.



Øverst i række 2 ses en medium granit grå. Pigmenteringen i denne her er rigtig god synes jeg. Rigtig godt til at tone et mørkt og sort smoky eye ud med eller til et koldt grungy øje. Den tones også rigtig nemt ud og føles ikke til at være helt så hårdt presset.

Dernæst ses en kold medium brun, som jeg elsker at bruge til at gøre min globelinje dybere med. Den tones nydeligt ud med en fluffy børste og går endda ret så pigmenteret på med en meget fluffy børste, som Zoeva's 224 Defined Crease.

Tredje farve er en lettere gullig karamel brun. Super fin farve. Bruger den nemt alene eller til at tone en cut crease ud med. Den er lidt sværere at tone ud. Sjovt nok så er det nemmere jo mere jeg kommer på min pensel.

Den sidste er en frisk rusten orange. Den er MEGET pigmenteret, og hvis man vil tone den blødt ud, så skal man bruge meget lidt. Jeg elsker den og det er sådan en skøn accent til ethvert look at bruge sådan en orange i globelinjen.






Øverst i sidste række er den matte sorte. Den ser ud til at have den aller mindste anelse af shimmer i sig, men man kan ikke se det på øjet. Den er lidt svær at arbejde med og den ser ikke sort-sort ud på øjet, mere mørk grå. Jeg er blevet glad for at bruge den som eyeliner, da jeg alligevel sjældent bruger sort øjenskygge.

Nr. 2 er en mørk blomme-tonet lilla. Jeg er vild med den. Ligesom med den orange, gælder det samme for den her. Den skal helst på en meget fluffy børste og bygges langsomt op. Men den tones ganske fint ud.

Den tredje er en kold mørk brun. Den har samme pigmentering som den ovenstående og den orange, så det er endnu en farve jeg hyppigt bruger. Tonen i sig selv tiltaler mig også rigtig meget.

Den sidste er en mere rød-tonet brun. Den er mere prøs end de andre i paletten, men stadig tør i det. Der er lidt kick up når man dypper sin pensel, men den tones rigtig nemt ud og det er en af dem, jeg elsker at bruge på den nederste vippekant, fordi farven er lidt blødere i tonen.

Og som nævnt tidligere: de er ikke på øjnene, som de er swatchet med en finger. Swatchene ser forfærdelige ud, det er mest for at give et indtryk af farverne. Men med pensler er de altså meget nemmere at arbejde med og med den korrekte base og med de rigtige pensler er der et hav af muligheder for smækre lækre matte øjne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar